Búcsú |
Írta: Libisch Károly | |
Dr. Ujfalussy József (1920-2010) A napokban, zenei tárgyú könyvem új kiadásának írása, forrásanyagainak rendezése közben kezembe került egy régi mappa a Magyar Jazzkutatási Társaság Tatai táborairól, benne cikkekkel, ismertetésekkel. Ujfalussy tanár úr előadásáról is. Akkor kapcsoltam: Majd' egy hónap múlva 90 éves lesz! És már fogalmaztam is neki a köszöntő levelet egy rövid beszámolóval az elmúlt évekről, mióta nem találkoztunk. De az élet – a halál! – közbeszólt. Január 22. után ez a lehetőség már nem adatik meg nekem... Ujfalussy József 1920. február 13-án született Debrecenben. Egyetemi tanulmányai befejezését középiskolai tanári oklevele 1943-ban, majd 1944-es bölcsészdoktori oklevele – klasszika filológia (azaz görög-latin) és művészettörténet – fémjelezte; mindkettő Debrecenben. Mint ahogy zenei tanulmányainak kezdete is Debrecenben, a Városi Zeneiskolában volt (1924–42.; zongora, zeneszerzés). 1946–49 között a Zeneművészeti Főiskolán tanult, ahol zeneszerzői és karvezetői diplomát kapott. Itt tanárai Veress Sándor, Ferencsik János, Szabolcsi Bence, Bartha Dénes, Kodály Zoltán voltak. 1962-ben szerezte meg a zenetudományok kandidátusa címet, majd 1973-ban megírta zenetudományos doktori értekezését is. Tanári diplomájának megszerzése után először a Debreceni Református Kollégium tanára volt. 1948-tól – talán a "fényes szelek" hatására is, de mindenképpen a segítés szándékával – állást vállalt a magyar zenei adminisztrációban; a Vallás- és Közoktatásügyi (később: Népművelési) Minisztériumban. Ezt követően, 1955-től a Zeneművészeti Főiskola zeneesztétika és zenetörténet tanára, 1980-tól, az egyetemmé válás után rektora, nyugdíjazásakor pedig örökös professzora lett. Rektora volt a Károli Gáspár Református Egyetemnek (1995–98), de tanított többek között a Villányi úti pártiskolában is (zeneesztétikát). Kutatói tevékenységet folytatott a MTA Bartók Archívumában és Zenetudományi Intézetében (1973-tól igazgatóként is), valamint és a Himnológiai Intézetben (igazgató). 1973-tól tagja volt Magyar Tudományos Akadémiának (levelező, majd 1985-től rendes tag, illetve 1993-ig az akadémia egyik alelnöke), a MTA Doktori Tanácsának (elnök), a Magyar Esztétikai társaságnak (elnök 1992-től).Munkásságát legalább 8 önálló kötet, számtalan kisebb nagyobb publikáció fémjelzi (gyűjteményes, vagy önálló kötetekben). Alapvető esztétikai okfejtései – A valóság zenei képe (1962); Az esztétika alapjai és a zene (tankönyv 1964-66); A műfaj-kategória sorsa és jelentősége a zeneesztétikában (1974); Tamino a válaszúton (1986) – mellett zenetörténeti tevékenysége, Liszt Ferenc, Bartók Béla vagy Claude Debussy és mások életéről, munkásságáról készített kiadványai, tanulmányai máig fontos alapvetések. Írásai olvasmányosak, és tárgyszerűségükben is széles horizontot képesek befogni. Rendszereken átívelő pályájának tevékenységét díjak tucatjával honorálta a mindenkori tudományos és politikai elit. Ezek (időrendben): Szocialista Kultúráért-érdemérem, Erkel Ferenc-díj, Akadémiai-díj, Kossuth-díj, Felszabadulási Jubileumi Emlékérem, Munka Érdemérem, SZOT Művészeti-díj, Művészeti Alap-díja, Apáczai Csere János-díj, Herder-díj, Eötvös József-díj, Kodály Zoltán-díj, Széchenyi-díj, Hazám-díj, Pro Renovanda Cultura Hungariae-különdíj, Lukács György-díj. Továbbá díszdoktorságok (Debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem, Debreceni Református Akadémia), szervezeti tagságok (Zenetudományi Bizottság, Académie Européenne des Sciences, des Arts et des Letters) kísérték pályáját. Szerény, közvetlen embernek, igazi humanistának ismertem meg Írásai egy részének és tévészerepléseinek ismerete után kapcsolatunk a '80-as évek közepén kezdődött. Jómagam jazzkutatóként (magyar jazz- és rocktörténet, zeneesztétika) időnként publikáló, de egyébként mérnöki tevékenységből élő értelmiségi létemre arra vetemedtem, hogy jelentkezzem a Villányi úti pártiskola Zeneesztétika Speciális Kollégiumára. A zömmel zenészek részére tartott, sziporkázóan szellemes és sodróan lendületes előadásokon és a köztes beszélgetésekben egy igazi tanárt, egy dogmáktól független, szabad gondolkodót ismertem meg, aki különbséget tudott tenni a lényeg és a jelenség között, nem feledve a (nem csak művészi) lényeg elsődlegességét. E gondolkodás folytatására való igényemet aztán az ugyanott tartott Lukács-szemináriumon gyakoroltam még négy évig. Viszont Ujfalussy tanár úrral is kapcsolatban maradva, zeneesztétikát hallgattam tőle vendéghallgatóként a Zeneakadémián. Feledhetetlen volt akkor, ahogy Beethoven Fideliójának a szovjet korba helyezett litván változatát – a körülményekhez képest persze: mert kettőnk közül csak én láttam, ő viszont töviről-hegyire ismerte azt! – kielemeztük. Ekkor már írtam Szabó-kötetem, illetve kutatási céllal néha bejártam a Zenetudományi Intézetbe, olykor Ujfalussy tanár úrhoz is. A rendszerváltás utáni káoszban tőle is – mint gondolkodótól – kértem (és kaptam is) tanácsokat, kikértem és meghallgattam véleményét. Számára a jazz (és a „szórakoztató zene” egyéb műfajai) periférikusan voltak csak jelen, de kutatásaim, cikkeimről szóló (ritka) beszámolóim nyomán érdeklődést mutatott a téma iránt. Miután hajlandó volt megnézni készülő könyvem kéziratát, az általam képviselt ügyet felvállalva előszót írt hozzá. Majd egy év múlva eljött a Magyar Jazzkutatási Társaság tatai táborába előadást tartani. Néhányan még onnan is emlékezhetünk rá. Számomra pedig – mint zenei alapképzettségekkel nem rendelkező kívülállónak – óriási megtiszteltetést okozott azzal, hogy néhány zenei témában kikérte – ki merte kérni! – a véleményemet. Mint minden nagy ember, aki tisztában van tudásával, de annak korlátaival is. Ettől a tudásától tudott szerény és visszafogott, ugyanakkor közvetlen és magabiztos lenni. Évekig nem láttam őt. Egy ideig még nyomon követtem rádió- és tévészerepléseit, de mintegy öt éve – talán a betegsége okán is, de méginkább az én zavaros családi életem miatt – már nem hallottam róla. Az a tudat volt csak meg, hogy még él, hogy van. Van egy ember, egy gondolkodó, egy zseniális tanító ebben a zavaros világban, aki véleményével világítótoronyként igazíthat el ebben a ködben. Távozásával egy humanista emberrel, européer gondolkodóval lettünk kevesebben. Pedig amúgy sem vagyunk sokan. Szolnok, 2010. január 29. Cikkajánló
Libisch Károly írásai a Pezsin
A szerző mérnök, jazzkutató, jazztörténész, zenekritikus és zeneesztéta, többek között a Szabó Gábor-életrajz írója, a Magyar Jazzkutatási Társaság tagja. Bár eredetileg, mint minden írásában, itt is a sajátos, csak kevesek által használt, ún. fonetikus-átírással, a dzsez és a rak írásalakokat használta, engedélyével azokat a mai magyar közkeletű átírási gyakorlatban még elfogadható – angolos – jazz-re és rock-ra fordítottuk át.
E-mailben elküldöm
Olvasta: 8669 Hozzászólások (0)
Szólj hozzá Te is!
|
< Előző cikk | Következő cikk > |
---|
Blogger kameránk szemüvegén keresztül >>
Egy már nyitott kártya mellett, a balra és jobbra mutató billentyű-nyilakkal közvetlenül is lépegethetsz a filmek között, illetve egyszerre több filmkártyát is kinyithatsz, azokat tologatva elrendezheted. A lejátszás kezeléséhez vidd az egeret a film fölé...
Mozi-cikkek filmjeinkről...
Télvégi saláták |
Aranykönyves Júlia |
A nagypénteki hal |
Illemhely-TUDOMÁNY |
Az Állami lakótelep |
Búcsú Laci bácsitól |
Szolnokon is "Kész a leltár" |
Az Állami lakótelep |
Ajánlott böngészőnk
Kattints a képre!
A leggyorsabb és
legbiztonságosabb böngésző.
Magyarul beszél és ingyenes.
Ráadásul mindent látni fogsz...
Töltsd le és installáld
pillanatok alatt!
Pezsi blogger kamera >>
Pezsi Tipp!
Egy már nyitott kártya mellett, a balra és jobbra mutató billentyű-nyilakkal közvetlenül is lépegethetsz a filmek között, illetve egyszerre több filmkártyát is kinyithatsz, azokat tologatva elrendezheted. A lejátszás kezeléséhez vidd az egeret a film fölé...
Aki hallja adja át!
Pesti László, a Népliget örökös főkertésze és - ebben az első sorozatban állandó szerzőtársaként - Tarjányi Ferenc eredeti írásainak első sorozatát nyújtjuk át olvasóinknak. Az írások a "Pesti kertek" rovat szerves részei, melyeket Laci bácsi kérésének eleget téve teszünk közkinccsé. A cikkek és a kapcsolódó, Laci bácsi által rajzolt helyszínrajzok a fenti képek bármelyikére kattintva elérhetők. Az egérrel a képek fölé navigálva a cikkek, térképek címe is megjelenik ("alt tag"). A fenti állományt folyamatosan bővítve tesszük közzé, de az első sorozat teljes anyaga, összesen 13 írás, >> Varga E. Árpád-nak köszönhetően már elérhető a KIA Ökológiai Könyvtár >> honlapján...